Palenie papierosów zwiększa ryzyko zachorowania na raka, choroby serca i udar. Ale twoje ciało zaczyna się naprawiać, gdy tylko wypalisz ostatniego papierosa. Rzucenie palenia jest trudne i może zająć Ci kilka prób, zanim odniesiesz sukces. Ale nie jest to niemożliwe. Z dużą determinacją możesz to zrobić. Dlaczego warto rzucić palenie?

Dym tytoniowy zawiera ponad 7000 substancji chemicznych i może powodować raka. Palenie szkodzi prawie każdemu organowi ciała. Każdy papieros wyrządza Ci krzywdę. Palenie może powodować: raka. 1 na 5 zgonów z powodu raka jest spowodowany paleniem. Oprócz raka płuc, palenie może powodować raka jamy ustnej, gardła, przełyku, żołądka, jelit, wątroby, trzustki, jamy nosowej i zatok, skrzynki głosowej, szyjki macicy, jajnika, pęcherza moczowego, nerek, moczowodów i szpiku kostnego udar mózgu i choroby naczyń obwodowych. Palenie tytoniu co najmniej dwukrotnie zwiększa ryzyko zawału serca. Rzucenie palenia w każdym wieku zmniejsza to ryzyko przewlekła obturacyjna choroba płuc POChP, do której zalicza się zapalenie oskrzeli i rozedmę płuc.

Osoby, które codziennie palą, są ponad dwukrotnie bardziej narażone na objawy lęku i depresji

Gdy rzucisz palenie, już po kilku dniach od zaprzestania palenia zauważysz poprawę w oddychaniu oraz odczuwaniu smaku i zapachu. Więcej informacji na temat korzyści zdrowotnych płynących z rzucenia palenia i czasu ich wystąpienia można znaleźć na stronie internetowej Make Smoking History.

Palenie zmniejsza płodność zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet. Palenie może również uszkodzić jajeczka i plemniki, co ma długotrwałe konsekwencje dla dziecka. Palenie w ciąży naraża Twoje dziecko na działanie szkodliwych substancji chemicznych. Dzieci matek palących częściej rodzą się przedwcześnie, mają niedowagę, problemy z mózgiem i płucami lub umierają z powodu zespołu nagłej śmierci niemowląt.

Kiedy rzucisz palenie, poprawisz zdrowie swojej rodziny i przyjaciół, nie narażając ich na bierne palenie. Dlaczego tak trudno jest rzucić palenie Palenie jest uzależnieniem. Aby skutecznie rzucić palenie, musisz poradzić sobie zarówno z chemicznym uzależnieniem od nikotyny, jak i z faktem, że palenie stało się częścią Twojej codziennej rutyny. Sprawdź tutaj.

Uzależnienie chemiczne może powodować objawy fizyczne po rzuceniu palenia

takie jak zmęczenie drażliwość i uczucie napięcia słaba koncentracja depresja chęć jedzenia więcej zaparcia i gazy niemożność zaśnięcia kaszel, wyciek z nosa lub uczucie duszności zawroty głowy chęć sięgnięcia po papierosa Jeśli te objawy są dla Ciebie uciążliwe, porozmawiaj z lekarzem lub farmaceutą o lekach ułatwiających rzucenie palenia.

Metody rzucania palenia Oto różne sposoby rzucania palenia: Zimny indyk: Rzucasz palenie nagle, bez wsparcia i polegasz na sile woli, aby rzucić palenie. Ważne jest, aby unikać bodźców, które przypominają o paleniu. Stopniowe ograniczanie palenia Nikotynowa terapia zastępcza: W aptece lub supermarkecie można kupić plastry, gumę do żucia, aerozole do nosa i jamy ustnej, inhalatory lub pastylki, które zastępują nikotynę w organizmie i zmniejszają objawy fizyczne.

  • Stosowanie dwóch form nikotynowej terapii zastępczej działa lepiej niż tylko jednej Leki: Możesz porozmawiać z lekarzem o lekach, które pomogą Ci w rzuceniu palenia.
  • Hipnoterapia lub akupunktura: Nie ma dowodów naukowych potwierdzających ich działanie, ale niektórzy ludzie uważają je za pomocne w rzucaniu palenia.

Strategie rzucania palenia Wymówka nr 1: szkody zostały już wyrządzone Może ci się wydawać, że palenie zwiększyło już ryzyko zachorowania na raka lub inną chorobę związaną z paleniem, więc rzucenie palenia teraz nic nie zmieni. W rzeczywistości, rzucenie palenia poprawi Twój stan zdrowia niemal natychmiast. Wymówka nr 2: przytyję Dowody medyczne wskazują, że nikotyna nie powstrzymuje głodu.

Nikotyna sprawia, że szybciej spalasz kalorie, ale tak długo, jak pamiętasz, że potrzebujesz mniej energii z jedzenia, rzucenie palenia nie sprawi, że przytyjesz. Zamiast zastępować papierosy jedzeniem, spróbuj jeść opcje niskokaloryczne i podejmij jakąś aktywność. Wymówka 3:

Będę się stresować Wbrew pozorom, nikotyna nie uspokaja

Głód nikotynowy między papierosami sprawia, że czujesz się zestresowany i niespokojny, więc po wypaleniu papierosa czujesz się spokojniejszy. Ale po rzuceniu palenia będziesz czuć się mniej zestresowany i nie będziesz już odczuwać głodu nikotynowego. Wymówka 4: To nie jest odpowiedni czas na rzucenie palenia Chociaż to prawda, że nie powinno się próbować rzucać palenia w szczególnie stresujących momentach, nie używaj tego jako wymówki, aby nigdy nie spróbować rzucić palenia.

Wymówka nr 5: Rzucenie palenia zrujnuje moje życie towarzyskie Dla wielu palaczy papierosy są ważną częścią ich życia towarzyskiego. Być może uważasz się za palacza towarzyskiego, który sięga po papierosa tylko wtedy, gdy jest z przyjaciółmi, którzy palą, lub podczas wieczornych wyjść. Możliwe, że podczas przerw na papierosa nawiązywałeś kontakty z kolegami z pracy.

Chociaż palenie towarzyskie może wydawać się lepsze niż wypalanie 40 papierosów dziennie, każde palenie szkodzi twojemu zdrowiu. Wymówka 6: Palenie wygląda dobrze Niektórym ludziom trzymanie w ręku zawiniętej w papier laski tytoniu wydaje się atrakcyjne i modne. Nastolatkowie mogą myśleć, że dzięki temu wyglądają starzej lub fajniej.