Według inauguracyjnych szacunków, koszt powtórnego otwarcia najdłuższego połączenia kolejowego w Europie, zamknął się kwotą przeszło miliarda euro. Inwestycja ta, łącząca szlakiem kolejowym Londyn z Turcją, jest nawiązaniem do atrakcyjnego już połączenia na tej samej trasie w okresie międzywojennym. Niestety, dziesięciolecia zamkniętych granic pomiędzy poszczególnymi krajami, nienajlepsza infrastruktura kolejowa oraz spychanie kolejnictwa na boczny tor, spowodowały, iż połączenie to na początku lat dziewięćdziesiątych zlikwidowano. Oczywiście prędko zapełniono tą lukę licznymi połączeniami autobusowymi oraz lotniczymi, jednakowoż nie było to już to samo. Kolej z Londynu do Turcji nieodłącznie scalona była bo z luksusem oraz splendorem, jakich nie zapewni dziś żaden środek lokomocji.

Wagony o najwyższym stopniu wykończenia i wyposażenia wspólnie ze wyśmienitą obsługą oraz wyrafinowanymi daniami, jakie serwowano dla pasażerów, pozostają do dziś niedoścignionym wzorcem, do jakiego wszyscy chcą zmierzać. Inwestorzy, za pomocą których udało się w zeszłym miesiącu reaktywować to złączenie, liczą się z początkowo drobnym zainteresowaniem swoją propozycją – więcej o tym na domenie internetowej siła nawyku recenzja. Polskie wybrzeże liczy sobie ponad sześćset kilometrów. Mimo, iż nigdy nie byliśmy morską potęgą, zainteresowanie rodaków do morskich podróży było porządnie legendarne od wieków. Jednakże dopiero w ostatnim dziesięcioleciu, wolno oznajmić, iż nasza żegluga pasażerska złapała wiatr w żagle.

W uprzednim roku statki, jakie zaokrętowały do polskich portów dalekomorskich, przewiozły ponad osiem milionów pasażerów. Świadczy to, że w przeciągu dekady dziesięciokrotnie częściej jeździmy w ten sposób. W ogromnej mierze jest to podyktowane zarówno polepszającemu się poziomowi naszego życia, jak i wielomiliardowymi inwestycjami w portowe nabrzeża jak oraz statki. Unijne dotacje dopisują takim wydatkom, bowiem właśnie morska żegluga pasażerska ma posiadać w unijnym budżecie priorytet. Wspólnota chce jednocześnie rozwinąć w ten sposób turystykę i rejony nadmorskie w Unii. Poza tym transport morski jest jednym z w największym stopniu przyjaznych dla środowiska naturalnego, bo w przeliczeniu na jednego pasażera, zużywa on ośmiokrotnie mniej paliwa niż dla przykłady samochód. Można już zobaczyć pierwsze efekty takich inwestycji nad polskim wybrzeżem.